کلانشهر ایرانی

به نام خدا

درس سیر اندیشه های شهرسازی

استاد : دکتر سید محسن حبیبی

ارائه دهنده : یاسر منصوری

شارلادوارد ژانره « لوکوربوزیه » Charles edouard jeanneret

لوکوربوزیه ( ۱۹۶۵-۱۸۸۷) در قسمت فرانسه زبان سوئیس متولد شد اما نهایتا فرانسه را به عنوان وطن خودانتخاب کرد .هیچ یک از معماران معاصر تاثیری قابل مقایسه با لوکوربوزیه در شکل دادن به معماری مدرن نداشتند و این تاثیر نه فقط بدلیل خلاقیت هنری لوکوربوزیه به مثابه یک نقاش ، مجسمه ساز ، طراح و معمار بلکه بدلیل سهم عظیم او به مثابه یک روشنفکر و یک نویسنده پر توان که می توانست پنداره های هنری خود را نه فقط در شکل تجسمی بلکه به صورت افکاری روشن به بیان ادبی درآورد و از آن طریق بر گروهی از مخاطبان بخصوص معماران و شهرسازان منتقل کند .



ادامه مطلب ...


           

محیطی که از ان برخاسته اند در برنامه خود گنجانده اند. از خیره کننده ترین این معماران، لوکوربوزیه را نام می برم که هرگز فهم همروزگاران خود از نسبت میان زمین و اسمان را واننهاد. در کتاب 5 نکته برای معماری نوین نگاهی کلیت باور ارائه می دهد و برای مثال مدعی می شود که پیلوتی ارتباطی دوباره و نو با زمین را طرح می کند، باغ ـ سقف ها ارتباط با اسمان را و پنجره های فرانسوی ارتباط با افق را. همه این سازهواره بر دو نقطه اتکای مکمل استوار گشته است، شبکه پیلوتی به عنوان سازه اسکلتی و پلان ازاد بنا. انچه از این میان پدید می اید زبان دیگری در معماری است و تاسف انگیز اینجاست که نسل نو تنها بخشی از توانمندی های خود را کنشمند ساخته و ترجیح داده است همچون گذشته این نقطه اتکا را به عنوان موتیفهای مجزا بنگرد. پنجره افقی را برای نمونه نشانگر و شناسه مدرنیته انگاشته است و نه به عنوان پیامد پلان ازاد و حاثل دینامیک فضا.



اشکال معماری سختْ آیین فهمی از معماری معاصر را به واسطه خلق یک فهرست طبقه بندی شده از اشکال ارائه می کنند که می توان ان را هستی شناسی فرم ها نیز خواند. این سیاق خود نشانگر واقعیتی دیگر است؛ دفاتر پیشروی معاصر زبان مشترک خود را بدون هرنوع مانیفستی برای توجیه هر نوع ایدئولوژی سیاسی یا گرایش زیبایی شناسانه پیدا می کنند.

هم کناری این اشکال غالبا بریده از بافت عملا به دسته بندی شکل محوری ختم می شود که گفتمان معماری ان را معاصر خوانده است، اورده این دسته بندی شکل محور برای معماری معاصر هم وزن و شبیه اورده "پنج نکته" لوکوربوزیه است برای مدرنیسم.



سازمان آموزش، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد که با نام یونسکو شناخته می شود، 17 پروژه در 7 کشور از معمار انقلابی لوکوربوزیه را به عنوان سایت های میراث جهانی در لیست خود معرفی نمود. توجه و اهمیت به مکان های فرهنگی با فیزیکی خاص، به حفاظت و نگهداری ساختمان ها برای نسل های آینده کمک خواهد کرد. با استناد بر زبان منحصر و مبتکرانه معماری لوکوربوزیه، یونسکو مجموعه ای از پروژه های او که منعکس کننده "راه حل های جنبش مدرن در طول قرن بیستم در چالش اختراع تکنیک های جدید معماری در پاسخ به نیازهای جامعه بوده" را انتخاب نموده است.

آنتوان پیکون، رئیس بنیاد لوکوربوزیه در بیانیه ای گفته است: "ثبت این 17 ساختمان از لوکوربوزیه در فهرست میراث جهانی نشان دهنده، تشویقی قدرتمند برای حفاظت از سایر آثار لوکوربوزیه در طول حیات حرفه ای او برای حفظ این میراث زنده و سپردن آن به دست های نسل آینده است. همچنین این امر، به درک درستی این میراث پیچیده و شکننده و انتشار وسیع تر آن به مخاطبان کمک شایانی می نماید."



ادامه مطلب ...


امروز به معرفی چند نمونه ساختمان اقلیمی جهت آشنایی بیشتر با این مقوله در «معماری همساز با اقلیم» میپردازیم.

  1. Bank of America Tower- Architect: Rich Cook
  2. KfW Westarkade Bank- Architect: Sauerbruch Hutton
  3. Doha Office Tower- Architect: Jean Nouvel
  4. Hearst Tower- Architect: Sir Norman Foster
  5. Manitoba Hydro Place- in: Canada
  6. Broadcasting Place- Architect: Feilden Clegg Bradley
  7. Al Bahar Towers- Architect: Aedas Architects
  8. Menara Mesiniaga- Architect: Ken Yeang
  9. Sky City- in: China
  10. Absolute Towers- Architect: Burka Architects, MAD Studio
  11. Shanghai Tower- Architect: Gensler
  12. Lützowstraße Residential- in: Germany,Berlin
  13. Agro-housing- in: China
  14. Amstelveen Residential- in: Netherland
  15. Bruck building- in: China


جداول ماهانی از تلاش‌های دانشمندان نیمه دوم قرن بیستم برای راهنمایی طرح‌های معماران به سوی رویکردهای اقلیمی است. در زیر متن کامل معرفی و روش استفاده از این جداول به همراه اصل جداول ارائه شده است. همچنین نمونه‌‌ای از جداول پر شده برای شهر چادگان نیز قرار داده شده است.

روش به کارگیری جداول ماهانی

نمونه به کارگیری جداول ماهانی برای شهر چادگان



مرکز معماری، در دانشگاه پرینستون، با بهبود قابل ملاحظه ی عملکرد، فضای تمرین و آموزش هنر، توسط امکانات جدید و فوق العاده، هنر را حتی تا بالاترین سطح خود می برد. این مجموعه یک دروازه پردیس جدید ایجاد می کند، فضای دانشگاه را شکل می دهد و حداکثر تخلخل و حرکت را ایجاد می کند.

مجتمع هنر، طراحی شده توسط استیون هول در همکاری با بی.ان.آی.ام برنامه های هنری مرکز لوییس را برای رقص، تئاتر، تئاتر موسیقی و آتلیه پرینستون و گسترش امکانات آموزشی و تحقیقاتی گروه موسیقی در ساختمان جدید موسیقی، گرد هم آورده است. این مجموعه شامل ساختمان رقص والاس و تئاتر می باشد. برج هنری شامل گالری هارلی، دفاتر اداری و استودیوهای اضافی و ساختمان موسیقی جدید می باشد. سه ساختمان در انجمنی زیر زمینی متحد شده اند، یک فضای باز گردهم آیی 8000 فوت مربعی را در خود ساختمان که محل برگزاری هنرهای مختلف را در مجتمع، ارائه می دهد. در بالای انجمن، پلازایی در هوای آزاد استخری است که نور را بازتاب می دهد. پنجره سقفی استخر نور را به طور طبیعی به انجمن زیرین فیلتر می کند. مشوق های کنجکاوی و تعامل، پلازاهای جدید هنر، نظریه های فضای تمرین رقص و تئاتر و فضای تمرین ارکستر را نادیده گرفته اند. به عنوان یک دعوت کننده عمومی باز، هدف این فضای دروازه مانند، متصل کردن جامعه ی محلی به دانشگاه است. ساختمان تئاتر و رقص با توجه به ایده "چیزی درون چیزی دیگر" ایجاد شده اند.

تئاتر جعبه سیاه از فولاد ساخته شده است. درحالی که تئاتر رقص از آلومینیومی فومی، چوب سفید شسته شده و بتن تخته مانند ساخته شده است. یک پله رقصان تمام طبقات را به هم وصل می کند.

برج هنری با یک مفهوم "جاسازی شده" توسعه یافته است. برج سنگی آن به قرینه های طاق تاریخی پرینستون، متصل است. ساختمان جدید موسیقی بر اساس ایده "تعلیق" توسعه یافته است. در بالای اتاق تمرین بزرگ ارکستر، اتاق های تمرینی فردی روی میله های فولادی آویزان می شوند.

جداکننده های اکستیک: این حجره های مجزای چوبی، خاصیت طنین اندازی دارند. ساختار بتنی این سه ساختمان با لایه نازکی از سنگ که از معدنی 21 میلیون ساله در لچه ایتالیا استخراج شده، پوشیده شده است.



ادامه مطلب ...


تمرکز مانفردو تافوری بر مدرنیسم و محصولات معماری معاصر می باشد، تلاشی که بی گمان سراغاز یکی از مهمترین جهتگیری های نظری معماری معاصر است. او تلاش می کند در زمانی که معماری بیش از اندازه خودش است و خالص ترین، عقلانی ترین وضعیت خود را تجربه می کند و بیش از هر زمان دیگر به خودْبسندگی تکنیکی رسیده است و البته به موازات به کاراترین عامل ایده ئولوژیک برنامه ریزی سرمایه داری و همچنین قربانی ناخواسته افول تاریخی سرمایه داری بدل شده است، با درونْ کشی enfold مفاهیم بنیادین مارکسیسمِ سنتی همچون زیربنا و روبنا، معماری را [مجددا] احیا کند.

به طور مشخص، خطری که تافوری از ان صحبت می کند به غایت رسیدنِ پدیده کلاسیک و البته واسطه ای نظریه انتقادی است؛ شیْ انگاری reification ( یا verdinglichung انگونه که گئورگ لوکاچ، تئودور آدورنو و فردریک جیمسون از ان استفاده می کردند)، اگرچه این بار این پدیده درگیر پیچ و خمی است که ان را با تغییر ناگهانی مواجه می کند؛ کنش یوتوپیایی معماری دیگر نمی تواند بسترْساز جریانی عمومی برای رسیدن به یک جهان کاملا سازمان دهی و مدیریت شده باشد.

مـنـــــــبـع : مقدمه مایکل هیز بر کتاب نظریه معماری از 1968و اتوود



           
دو شنبه 29 / 7 / 1396برچسب:, :: 9:45
احمد نجفی

سه راه مختلف برای استفاده از کانتینر در پروژه بعدی شما:
مواد بازیافتی برای فراهم شدن امکان ایجاد پروژه های پایدار در معماری، به طور فزاینده ای ارزشمند است. مطمئنا، کانتینرهای دریایی یکی از عناصری هستند که در سال های اخیر برای طراحی مکان های خصوصی و عمومی که به محیط زیست نیز احترام می گذارند، برجسته شده اند. علاوه بر درخواست تجدیدنظر زیست محیطی، کانتینرها با توجه به قابل دسترس بودن و سهولت سرهم کردن، گزینه داشتن سایت ساخت و ساز تمیزتر و یا حتی راه های طراحی مختلفی که این متریال فراهم می کند، انتخابی مناسب هستند. با اندازه های استاندارد خود، می توان ساختار مدولار را ایجاد کرد که به امکان های بی حد و مرز مداخله می انجامد، به طوری که برای استفاده های متفاوت مناسب است.ما در اینجا 20 نمونه کار گردآوری کرده ایم که شامل طرز استفاده از کانتینر ها و نکاتی است که قطعا به شما در پروژه های بعدی کمک خواهد کرد.



ادامه مطلب ...


خانه لگوی گروه بیارک اینگلز که در اوایل این ماه در بیلوند دانمارک به روی عموم یاز شد، خیلی زود به معیاری نمادین تبدیل شد. با بازسازی آجرهای کلاسیک لگو در مقیاس معماری، یک مجموعه پویا از فضاهای نمایشگاهی و میادین عمومی فرهنگ و ارزش درون تمام تجربیات لگو را، مجسم می کند. به عبارت دیگر، این مکان، سرزنده، روشن و تقریبا منحصرا خطی می باشد!

عکاس لوریان گینیتوی لنز خود را به خانه ی لگوی جدید چرخانده است و چشم اندازهایی از ساختمانی که لذت و شگفتی را به یک اندازه داراست، ارائه می دهد.



ادامه مطلب ...


جدا از انکه آیا هر چیزی را می­توان تبدیل به سنت کرد و هر سنتی را هم می ­توان ابدی دانست، از خرافات و معماری؛ خانه و امکان مواجهه انتقادی با عرفنوشته علیرضا تغابنی ـ که پیش از این در وبلاگش و به تازگی بر صفحه اینستاگرامش به چاپ رسیده است و اکنون بر اتووود بازنشر پیدا کرده ـ یادداشتی است که با لحنی شفاف و راحت و بی تکلف به ابعادی مهم از فهم طراحی خانه می پردازد، نوشتار که به صورت کلی به رابطه میان کارفرما و طراح بر مدار طراحی خانه می نشیند، در بیانی ساده تلاش می کند نشان دهد مانعی به نام عرف می تواند در قالب یک افسانه به سدی بر طراحی خانه به مثابه ابژه نامتعارف بدل شود.
درست است که متن نقش ساکنْ کارفرما را تا اندازه ای در حاشیه فرایند شکل گیری قالب کلی خانه می بیند و از این نظر مسکن را بیشتر ابژه ای ارزیابی می کند مستقل و زاییده طراح، اما نگاه انتقادی معمار به انگاره حاکم بر ذهن هم صنفی هایش در مواجه با عرف و تاثیرات این نگاه بر طراحی، تمرکز یادداشت بر نقش فرهنگی خانه، تعامل انتقادی ای که خانه می تواند با ساکنینش داشته باشد و نقش خانه علی رغم مقیاس محدودش در تغییر جهت تاریخ، گفتمان و دیسیپلین معماری و یاداوری این گزاره که نمی توان خانه را در قالب تزریق اجباری صورت بندی های فرمی از پیش مدون ـ فرم های ضعیف و فرم های قوی ـ به دیاگرام تقلیل داد، یادداشت را واجد بارزه های موثق و مقرری می کند که از ان متنی خواندنی می سازد.
اتووود با تشکر از اعتماد علیرضا تغابنی که با سخاوتمندی یادداشت را در اختیار اتووود قرار داد، تلاش می کند با همْ چینیِ چنین نوشته هایی مجموعه ای درخورْ با محوریت خانه در اختیار مخاطبانش قرار دهد.
منبع :www.etoood.com


بسمه تعالی

موضوع: قانون ایجاد شهرهای جدید (۱۳۸۰)

درس: حقوق و قوانین شهری


استاد: دکتر میترا حبیبی

دانشجو: سمیه برسی

دانشگاه گیلان

دانشکده معماری و شهرسازی

بهار ۱۳۸۶



ادامه مطلب ...


“گوردن کالن[۱]” در “برادفورد یورکشایر” در ۱۹ اگوست ۱۹۱۴ در یک خانواده اسکاتلندی به دنیا آمد. او از سنین جوانی به هنر علاقه داشت و هنگامی که به لندن کوچ کردند، در مدرسه “هنرو صنعت” لندن شروع به تحصیل کرد. اما به دلیل فشارهای خانواده در مدرسه “پلی‌تکنیک”‌، “رجنت استریت”‌ شروع به تحصیل در رشته معماری کرد. به زودی استعدادهای او توسط بسیاری از اساتید جنبش مدرن از جمله “گروپیوس” و “چرمایف” شناخته شد. او در ابتدای کار خود به گروه “مارس[۲]” [تحقیقات معماری مدرن] شاخه بریتانیایی “سیام[۳]” و “تکتون[۴]” پیوست و در ارائه نمایشگاه‌های برگزار شده توسط گروه مارس همکاری داشت. در طراحی‌های همین نمایشگاه بود که می‌توان نطفه‌های اولیه نظریه “دیدهای پیاپی[۵]” را دنبال کرد.
ریشه‌های تئوریهای طراحی شهری در بریتانیا در کارهای ژورنالیستی کالن طی دوره ۱۳ ساله همکاری‌اش با مجله AR. شکل گرفت که نهایتاً همه آنها را به صورت مجموعه‌ای در کتاب “منظر شهری” در سال۱۹۶۱ منتشر کرد.
در کتابش موسوم به گوردن کالن، چشم‌انداز طراحی‌شهری گوسلینگ[۶] زندگی حرفه‌ای گوردن کالن را به ۶ دوره‌ متفاوت تقسیم می‌کند[۷]” و این دوره‌ها را به تفصیل بیان کرده است.



ادامه مطلب ...


شهر از همان آغاز تولدش، مفهوم خود را در فلسفه و حکمت جستجو می کند از نخستین اندیشمندانی که “اور” و “موهنجودارو” و ” شوش” و “تئوچه تیتیلان” و… را بر پا داشتند تا آخرین کسانی که مفهوم شهر را در ” ناشهرسازی” و “شالوده شکنی” جستجو می کنند، همه در پی تعمیق فلسفی این مفهوم هستند و برآنند تا از حکمت نظری به حکمت عملی دست یابند و آن را شکلی کالبدی ـ فضایی بخشند.
اگر رنسانس در جست و جوی یافتن حکمت عملی و کاربردی در بازگشت به مفاهیم کهن و نوپردازی آنهاست وسعی دارد که فضای شهر خویش را بر این مبنا رقم زند، انقلاب صنعتی با عرضه حکمت عملی خویش مفهوم فلسفی جدیدی از شهر را به دست می دهد. اگر در دوران قدیم فلسفه از طریق حکمت عملی چهره شهر را می آراست و فضای آن را می پرداخت، در دوران جدید فلسفه شهرسازی راه خویش را از حکمت عملی آن جدا می کند؛ اندیشه و عمل از هم دوری می جویند؛ ناکجاآبادها در مقابل شهرهای قارچ گونه، سست پایه، خود به خودی و یا طراحی شده قرار می گیرند.
در حالی که فلاسفه قرن نوزدهم نقد شهر را از نقد جامعه صنعتی جدا نمی سازند و بر مبنای این نقد مدینه فاضله خویش را بنا می نهند ، عمل گرایان شهر موجود را بر مبنای عملکــــرد هایی می سازند و می پردازند که انقلاب فن شناختی سبب شــــــده است هـنــر جــای خــویــش را به فــن می سپــارد و ” معـمار ـ هنـــــــرمند ” در مقابل ” معمار ـ مهندس ” عقب می نشیند. اندیشه های شهرسازی پیش از هر زمان دیگری در زمینه های فلسفی، حکمت عملی و ضناعت به جولان در می آیند.
از قرن نوزدهم اندیشمندان از شهر صنعتی توصیفی هراس انگیز را مطرح می کنند و بی نظمی آن را در همه متون خویش گوشزد می سازند ـ وضوعــی که برخی از اندیشمـندان قـرن بیسـتم نیز برآن باورند ـ در چنین هول و هراســی است که مفهـوم ” شهرسازی ” در معنای جدید آن تولد می یابد.



ادامه مطلب ...


تاریخ زندگی انسان ، مشحون از رویدادهای خرد و بزرگی است که دگرگونی های کمی و کیفی چندی را در نحوه زندگی مادی و معنوی بشر حادث شده است . گاهی این رویدادها از اهمیت چندانی برخوردارنبوده و آنها را تنها می توان موجب بهبود و یا پسرفتهای نه چندان عمیق و پایداری دانست که پس از طی زمانی نه چندان دراز به جزئی عادی از زندگی بشر تبدیل شده و تازگی و طراوت و تاثیر گذاری خود را از دست داده اند . از جمله این رویدادها می توان به طور مثال به اختراع چرخ سفالگری در خاورمیانه اشاره کرد . اما گاهی نیز این پدیده ها چنان با اهمیت و تاثیر گذار بوده اند که اثرات عمده ای از خود بر جامعه انسانی بر جا گذاشته و باعث پدیداری دگدگونی های بزرگی شده اند و واکنش های تند و هیجانی را در پی داشته اند . به طور طبیعی دسته ای از افراد جامعه چنان متعصبانه به جانبداری از روند این تحولات برخاسته اند که به خود اجازه داده اند ، ‌پا بر روی تمامیت گذشته و دستاوردهای آن نهاده و پدیده جدید را یگانه راهکار سعادت و خوشبختی جامعه بشری بدانند.

ازآن سو گروهی دیگر نیز بنا بر فطرت بشری چنان به گذشته و عناصر آن دلبستگی داشته اند که چشم خود را بر محاسن و فواید پدیده جدید بسته و یکسره آن را رد کرده اند . واکنش این افراد شاید چندان عجیب و غیر منصفانه به نظر نرسد و طبیعت ذاتی بشر و مقاومت وی در برابر پذیرش تغییرات ناگهانی در محیط مادی و معنوی دلیل این امر باشد . همانطور که گوردن کالن در مقدمه کتاب منظر شهری می گوید :« ما ممکن است قادر به کارهایی باشیم که پدران ما نتوانسته اند انجام دهند ، ولی قادر به هضم سریعتر نخواهیم بود . این فرآیند ، چه در معده و چه در مغز یک قسمتی از قید و بندهای بشریت است .» ( کالن ، ۱۳۷۷، ۱۵) ما اینگونه واکنش را حتی در بدن خود نیز مشاهده می کنیم . زمانیکه عنصری خارجی وارد بدن شده و یا عضوی جدید بدن پیوند زده می شود مشاهده می کنیم که سیستم دفاعی بدن عکس العمل شدیدی در برابر این عنصر تازه وارد از خود نشان داده و سعی در دفع آن را دارد . از نمونه های فرهنگی این موضوع می توانیم به حمله اسکنر مقدونی به ایران اشاره کنیم . با اینکه اسکندرتلاش کرد فرهنگ و تمدن هلنی را بر ایران سیطره دهد و آن را جایگزین فرهنگ ایرانی کند، وهمچنین اگر به این موضوع توجه کنیم که فرهنگ یونانی نیز از پشتوانه قوی معرفتی برخوردار بوده است، ‌اما تلاش فراوان مهاجم سودی نبخشید و او هرگز بدین کار موفق نگردید و حتی این فرهنگ جدید با واکنشهای شدیدی مواجه شد که نمونه های این عکس العملها را می توانیم در متون باقیمانده دوران ساسانی ملاحظه کنیم.

از دیگر پدیده هایی که تاثیر ژرفی بر زندگی بشر بر جای گذاشت و حتی نحوه کنونی زندگی ما نیز به شدت از آن متاثر است ، پدیده انقلاب صنعتی در قرن هجدهم است . گرچه این پدیده به ناگهان بروز نکرد و دارای زمینه های فکری و فلسفی چند صد ساله ای در تاریخ اروپا می باشد ، اما این سابقه تاریخی چندان نمودی در زندگی آحاد جامعه اروپایی تا انقلاب صنعتی نداشته است و بیشتر در میان اندیشمندان و قشر متفکر جامعه در جریان بوده است . ولی پس از انقلاب صنعتی مظاهر این پدیده به شدت آشکار شده و سرعت ایجاد تغییرات به طور پیوسته ای رو به فزونی نهاد و امروزه ما در نقطه اوج این تحولات و دگرگونی ها قرار داریم و از تبعات آن رنج میبریم. در برابر این هجوم و تحول ساختاری ،‌ با تحلیلی که از پیش ارائه شد طبیعتا افرادی درمقابل این غول دگرگونی و تجدد قد علم کردند و خواهان متوقف کردن و از بین بردن آن شدند.

از مطرح ترین و برجسته ترین این افراد و اندیشمندان ،‌بی شک باید از جان راسکین انگلیسی نام ببریم ،‌ که با سخنرانیها و نقدهای قدرتمند خود باعث ایجاد مباحث فراوانی در شاخه های گوناگون هنر و صنعت گردید . وی منشاء پدیداری جریانهای مختلف فکری و هنری در دهه های بعد از خود گردید ( مانند جنبش هنر و پیشه ) که در ادامه این مقاله به این تاثیرات پرداخته خواهد شد . بررسی افکار و اندیشه های جان راسکین از جنبه دیگری نیز برای ما حائز اهمیت است و آن اینکه وی زمانی اندیشه ها ی خود را مطرح ساخت که جامعه انگلستان در حال گذار از شیوه سنتی زندگی به یک شیوه صنعتی و جدید بود و تغییرات عمده ای در افکار و جهان بینی آنها در حال پدید آمدن بود . وضعیتی که جامعه ما پس از چندین دهه که از ارائه نظریات راسکین می گذرد بدان دچار شده است و به شدت به استفاده از تجارب سایر جوامع که دوران تحول و گذارخود را سپری کرده اند محتاج است ، تا با آسیب کمتری این مسیر را طی کرده و به سرمنزل مقصود برسد . با این مقدمه سعی خواهیم کرد که در این مقاله به بررسی نقادانه آراء و نظریات جان راسکین با استفاده از منابع در دسترس بنمائیم.



ادامه مطلب ...


تعریف ۱ : برنامه ریزی شهری تا کنون با جملات گوناگون تعریف شده ، اما به طور خلاصه می توان گفت برنامه ریزی شهری یعنی ساماندهی کالبدی – فضایی شهر . اینگونه از برنامه ریزی در واقع همان شهرسازی است.

منبع : نوشته شده توسط دکتر رضا فاضلی

تعریف ۲ : ساماندهی کاربری زمین برای تأمین یک محیط کالبدی شایسته زندگی مدنی سالم را گویند، برخی هم آن را تلاشی دانسته اند که انسان برای تدوین اصولی در جهت پدید آوردن یک محیط کالبدی مدنی برای زندگی خود انجام می دهد .

منبع : کتاب سبز شهرداری، جلد اول، مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری

تعریف ۳: هدایت و کنترل سیستمهای شهری – روستایی و منطقه ای که در دو مقیاس محلی و منطقه ای صورت می گیرد.

منبع: جزوه درسی کارشناسی ارشد ، شهرنشینی و برنامه ریزی شهری در ایران

تعریف ۴ : برنامه ریزی شهری را می توان ایجاد محیطی راحت تر ، آسان تر ، دلپذیرتر و لذت بخش تر برای شهرنشینان دانست .

( شیعه ، اسماعیل ؛ کارگاه برنامه ریزی شهری ، انتشارات دانشگاه پیام نور ، چاپ پنجم ، آبان ۱۳۸۷ ، صفحه ۳-۴ )

تعریف ۵ : برنامه ریزی شهری عبارت است از یک فعالیت علمی و منطقی ، در جهت رسیدن به هدف های مورد توجه جامعه .

( شیعه ، اسماعیل ؛ مقدمه ای بر مبانی برنامه ریزی شهری ، انتشارات علم و صنعت ایران ، چاپ چهاردهم ، ۱۳۸۳ ، صفحه ۱۰۱ )

تعریف ۶ : برنامه ریزی شهری ، هدایت وکنترل سیستم های شهری – روستایی و منطقه ای که در دو مقیاس محلی و منطقه ای صورت می گیرد .

تعریف ۷ : برنامه ریزی شهری یعنی ساماندهی کالبدی – فضایی شهر .

تعریف ۸ : برنامه ریزی شهری ، ساماندهی کاربری زمین برای تامین یک محیط کالبدی شایسته زندگی مدنی سالم را گویند ، برخی هم آن را تلاشی دانسته اند که انسان برای تدوین اصولی در جهت پدید آوردن یک محیط کالبدی مدنی برای زندگی خود انجام می دهد

تعریف ۹ : برنامه‌ریزی شهری با توجه به اقتصاد و عملکرد عوامل شهر, نحوه‌ی استفاده از اراضی شهر, محله‌بندی مسکن, ترافیک, فضای سبز و غیره, در رابطه با جمعیت و فونکسیون شهر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

تعریف ۱۰ : برنامه ریزی شهری ، فرایندهای ذهنی و عملی یک سری تصمیم های سنجیده درامور شهری است که با رعایت قیودات خاص خود شیوه و شکل رابطه انسان را با محیط شهری در قالبی بهینه طراحی و طبقه بندی می کند .

( رهنمایی ، محمدتقی ؛ شاه حسینی ، پروانه ، فرایند برنامه ریزی شهری ایران ، انتشارات سمت ، چاپ ششم ، بهار ۱۳۸۹ ، صفحه ۸ )

تعریف ۱۱ : برنامه ریزی شهری را می توان هنر شکل دادن و هدایت و «رشد طبیعی شهر» دانست ، امری که به موجب آن ساختمان ها و محیط های گوناگون ایجاد می شود تا به نیازهای مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و گذران اوقات فراغت و … پاسخ دهد.

( هیراسکار ، جی.کی؛ درآمدی بر مبانی برنامه ریزی شهری ، ترجمه محمد سلیمانی و احمد رضا یکانی فرد ، انتشارات جهاد دانشگاهی تربیت معلم ، چاپ اول ، بهار ۱۳۷۶ ، صفحه ۱۵ )

منبع : شهرسازی آنلاین



           

آرام گرفته در تپه های پوشیده از سبزه و مشرف به اقیانوس آرام در کالیفرنیای جنوبی، "خانه اینتنزا" به عنوان نهمین خانه مشهور مورد مطالعه موردی ساخته شده بین 1945سال های تا 1962 است. خانه که با یک اتاق نشیمن بزرگ و مجلل و از طریق درهای کشویی شیشه ای که از زمین تا سقف کشیده شده اند و به حیاط خلوت متصل می شوند، طبیعت اطراف خود را درون این جعبه ی فلزی مدرن وارد می کند و اجازه می دهد این دو فضا به عنوان یک فضای هماهنگ، همزیستی داشته باشند.



ادامه مطلب ...


درباره وبلاگ


وبلاگ شخصی احمد نجفی دانشجو رشته معماری و شهرسازی
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کلانشهر ایرانی و آدرس metropolis.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آمار بازدید:

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 28
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 89
بازدید کل : 21030
تعداد مطالب : 41
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

چاپ این صفحه