کلانشهر ایرانی

یکی از مشکلات پژوهشگرانی که در صدد تهیه یک تحقیق دانشگاهی هستند، نحوه جمع‌آوری و بازیابی داده‌ها در طول فرآیند پژوهش است. این معضل به ویژه هنگامی که پژوهشگر دست به تحقیقی گسترده می‌زند و با انبوه اطلاعات جمع‌آوری شده مواجه است نمود بیشتری می‌یابد. جستجو در فیش‌ها و یادداشت‌های تهیه شده زمان زیادی از پژوهشگر گرفته و ساماندهی و مرتب‌سازی برگه‌های تحقیق همواره قسمتی از ذهن محقق را درگیر می‌سازد.
بوریحان نرم‌افزاری بسیار ساده برای نویسندگان و پژوهشگرانی است که قصد تهیه پژوهشی به روش «کتابخانه‌ای» را دارند. برگه‌های کتابشناسی، فیش‌های مستند و یادداشت‌های شخصی خود را در بوریحان وارد کرده و این نرم‌افزار را جایگزین پوشه‌های پر از فیش‌های کاغذی خود کنید.
نام «ابوریحان بیرونی»، اندیشمند گرانمایه و پژوهشگر فرهیخته ایران، زیبنده این نرم‌افزار است. این نرم‌افزار غیرانتفاعی و غیرقابل فروش بوده، به منظور توسعه فرهنگ پژوهش در اختیار همه محققان حوزه تاریخ قرار می‌گیرد. کلیه حقوق معنوی این نرم‌افزار متعلق به مهندس محمد افقری، مبدع و برنامه‌نویس بوریحان می‌باشد.

ثبت برگه‌های پژوهش، پدیدآورنده، کتاب‌شناسی، فیش و یادداشت
معرفی یک پدیدآورنده اثر برای چندین کتاب و منبع
معرفی یک برگ کتاب‌شناسی و استفاده در چندین پژوهش
اختصاص شناسه خودکار توسط نرم‌افزار به هر برگه
اختصاص شماره دلخواه به برگه‌های کتاب‌شناسی، فیش و یادداشت
نمایش منبع بر اساس شیوه‌نامه ارجاع‌دهی به روش APA در فیش‌ها
معرفی چندین پروژه تحقیقاتی در یک پرونده
امکان جستجو در همه قسمت‌های ثبت شده
تغییر ابعاد نمایش برگه‌ها
امکات مرتب‌سازی برگه‌های ثبت شده
امکان تبدیل همه برگه‌ها به قالب XPS
خروجی برگه‌های اصلی به Word مطابق استاندارد روش تحقیق
چاپ تکی و دسته‌ای برگه‌ها
امکان ارسال چاپ به چاپگر‌های مجازی PDF
درج فاصله مجازی (نیم‌فاصله) با فشردن Shift + Space
نصب خودکار نرم‌افزار با اولین اجرا
محیط کاربر پسند شبیه مجموعه نرم‌افزارهای Microsoft Office
 
رمز فایل: www.boureyhan.com

 



  • برنامه­ریزی راهبردی توسعه شهری، جواد مهدی­زاده و همکاران
  • سیراندیشه­ها در شهرسازی جلد (1)، جهانشاه پاکزاد
  • سیراندیشه­ها در شهرسازی جلد (2)، جهانشاه پاکزاد
  • سیراندیشه­ها در شهرسازی جلد (3)، جهانشاه پاکزاد
  • شهر در بستر تاریخ(تاریخ مدنیت و شهرنشینی) لوئیز ممفورد
  • مبانی و تکنیک­های برنامه­یزی شهری، کرامت­اله زیاری
  • طرح­ها و برنامه­های شهرسازی، بهزادفر
  • آیین شهرسازی پایدار، کریزک، کوین و جو پاور ؛ ترجمه­ی مصطفی بهزادفر و کیومرث حبیبی
  • زیرساخت­­های شهری، مصطفی بهزادفر
  • محیط­های پاسخده، ایان بنتلی، ترجمه مصطفی بهزادفر
  • باززنده سازی بافت شهری، مصظفی بهزادفر
  • هویت شهر، مصطفی بهزادفر
  • نظریه­های شهر و پیرامون، محمد حسین پاپلی یزدی، حسین رجبی سناجردی
  • تراکم در شهرسازی، محمدمهدی عزیزی
  • انسان­شناسی شهری، ناصر فکوهی
  • شهرسازی واقعیات و تخیلات، فرانسوا شوای، ترجمه محسن حبیبی
  • مرمت شهری محسن حبیبی، ملیحه مقصودی
  • تاریخ شهر وشهرنشینی در ایران، جهانشاه پاکزاد

خواندن مقالات اساتید برجسته ی شهرسازی از جمله افراد زیر توصیه می گردد:

  • دکتر اسماعیل شیعه
  • دکتر مظفر صرافی
  • دکتر کوروش گلکار
  • دکتر احمد سعید نیا
  • دکتر اسفندیار زیردست
  • دکتر محمد مهدی عزیزی
  • دکتر جهانشاه پاکزاد
  • دکتر مصطفی بهزادفر
  • دکتر کمال اطهاری
  • دکتر پرویز پیران
  • دکتر محسن حبیبی
  • دکتر خلیل حاجی پور
  • دکتر هادی سعیدی رضوانی
  • دکتر مجتبی رفیعیان و ....

موضوعات مهم در شهرسازی:

  • شهرسازی و ابعاد پایداری اعم از زیست محیطی، اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و ....
  • شهر و جهانی شدن، شهرمنطقه ها، ابرشهرها، مگالاپلیس ها و ....
  • اقتصاد شهری،تامین منابع مالی شهرداریها، بودجه ریزی و ....
  • احیاءو بازآفرینی بافت های ناکارآمدو فرسوده
  • توجه به شهر فشرده، شهرمجازی، شهر الکترونیک، توسعه ی درونی و ...
  • استراتژی توسعه ی شهری و برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت شهری
  • پارادایم های نوین مدیریت شهری از قبیل شهرسازی مشارکتی، برنامه ریزی محله محور، نوشهرگرایی، حکمروایی خوب، سرمایه اجتماعی، رویکرد دارایی مبنا و ....
  • حمل و نقل شهری، شهر هوشمند، روش های نوین دسترسی، شهر پاک و ...
  • نشاط و سرزندگی شهروندان، گذران اوقات فراغت، تفریح و ...
  • برنامه ریزی مسکن و انواع بدمسکنی، بی مسکنی، سکونتگاه های غیررسمی، اسکان کم درآمدهاو....
  • اقتصاد زمین، کمبود زمین، قیمت زمین، بورس بازی و ....
  • کاربری اراضی شهری، سازگاری، تناسب، پیوستگی و....
  • سیستم های پشتیبان تصمیم گیری و مدیریت شهری و استفاده از این سیستم و نرم افزارها از قبیل سیستم اطلاعات جغرافیایی و ....
  • و.....

 

منبع : http://yasujurbanity.blogsky.com



احیای شهر مرده توسط معماری منظر

گروه معماری MVRDV به تازگی پروژه جالب توجهی با نام مرکز تفریحی فرهنگی ژانگجیان با ویژگی بام سبز برای شهر شانگهای ارائه داده است. این پروژه با 100 هزار متر مربع از پتانسیل طراحی فضاهای گسترده برخوردار می باشد. پروژه فوق که در منطقه پودونگ شهر شانگهای واقع شده یک نقطه کانونی و نشانه شهری به شمار می رود که از امکاناتی مانند: فضای جمعی، معماری سبز، معماری پایدار، فضای فرهنگی و تفریحی برخوردار است. پروژه فوق شامل 4 نقطه عملکردی است: کتابخانه، مجتمع فرهنگی، مرکز ورزشی و مرکز گردهمایی. همچنین این مجموعه به طور اختصاصی دارای 56 هزار متر مربع فضای سبز و پارک می باشد که با رویکرد معماری منظر خلق شده است. این بخش از منطقه ژانگجیان هدفی برای احیای شریان های تنفسی شانگهای می باشد تا زندگی و تحرک را در قالب چند ساختمان و شیوه معماری بام سبز به شهر بازگرداند.
احیای شهر مرده توسط معماری منظر



ادامه مطلب ...


طراحی آسمان خراش آبشار

سراسر دنیا آبشارهای زیادی وجود دارد. بسیاری از آبشارها دارای پتانسیل گرانشی انرژی زیادی می باشند. تبدیل و کنترل پتانسیل گرانشی آبشار به عنوان یک منبع پایدار انرژی جزء اهداف اصلی پروژه بوده است. تجربه طراحی مفهومی آسمان خراش آبشار، خلق یک ساختار جدید که از حرکت آب به عنوان رسانای جریان انرژی بهره می برد تا ارتباط بین مردم و طبیعت را افزایش دهد. همچنین طرح مفهومی فوق تلاشی برای ایجاد یک ساختار پایدار در زمین های نامتعارف نسبت به سایت های معمولی است. 
طراحی آسمان خراش آبشار



ادامه مطلب ...


           

مسابقه بین المللی برای طراحی و توسعه مسکن استاندارد

 
مسابقه بین المللی برای طراحی و توسعه مسکن استاندارد به طور رسمی برای عموم برگزار شده است که در این راستا از معماران و دفاتر معماری از سراسر جهان دعوت شده تا پروژه های مسکن نوآورانه ای برای نسل های آینده روسیه ای را طراحی و توسعه دهند. چالش های این رقابت توجه به مناطق آب و هوایی مختلف، هزینه های پیش بینی شده برای ساخت و ساز و تعمیر و نگهداری پروژه می باشد.
  • حجم پروژه توسعه مسکن در روسیه تا سال 2025 و حدود 900 میلیون مترمربع می باشد.
  • 20 فینالیست در فوریه 2018 اعلام خواهند شد و هر یک از آنها 14600 یورو جایزه دریافت خواهند کرد.

به منظور ایجاد یک محیط شهری جامع و راحت، سه مدل مسکونی ارائه شده است که بر اساس سناریو های مختلف زندگی روزمره در شهر به دسته های مقابل تقسیم می شود: کم ارتفاع، متوسط و مرتفع. که هر شرکت کننده می بایست در طول پروسه ثبت نام یکی از این مناطق شهری را انتخاب کرده و در مرحله بعد 4 تیپ آپارتمان مسکونی را طراحی کند.



ادامه مطلب ...


15 پروژه با رنگ های متنوع

رنگ به عنوان یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین متریال های معماری نقش عمده ای در طراحی ساختمان ها و پروژه ها با مقیاس های مختلف ایفا می کند. خلق یک فضای رنگی می بایست بر اساس ویژگی های کاربردی و روان شناسانه برای هر عرصه یا ساختمان در نظر گرفته شود. همین موضوع بازی با رنگ را برای معماران دشوار می کند. چون یک طراحی باید فاکتورهای زیادی را برای انتخاب رنگ در نظر بگیرد و تعادل مناسبی را در فضای طراحی شده خلق کند. هستند طراحانی که با دو رنگ عرف (سیاه یا سفید) کارهای خود را ارائه می کنند و به نوعی کمتر شجاعت بازی با رنگ ها را در مقیاس بزرگ تر از بوم نقاشی دارند. در این پست به معرفی 15 ساختمان می پردازیم که رنگ نقش مهمی در ساختار، کیفیت و خصوصیات شخصیتی معمار پروژه ایفا می کند.



ادامه مطلب ...


طراحی این دفتر کار مدرن و رنگارنگ متعلق به شرکت حمل و نقل Uber و در شهر لندن، انگلستان می باشد که اخیرا توسط شرکت معماری Denton Associates طراحی شده است. مساحت فضا بالغ بر ۱۰۰۰۰ فوت مربع بوده که معمار مجموعه طرح های خود را با ترکیبی از پالت های رنگی مختلف و الگوهای تزئینی در پوشش طبیعی دیوار و اقلام دکوری در فضا گنجانده است.

وجود خطوط  و فضاهایی تفکیک شده در طراحی فضایی غیر رسمی و راحت ایجاد کرده است.

طراحی شامل مجموعه ای از اتاق های ملاقات خصوصی و کابین های غیر رسمی با مبلمان در سبک ها ورنگ های مختلف می باشد که مکانی انعطاف پذیر برای پاسخگویی به نیاز مشتریان و کارمندان ایجاد کرده است.

مبلمان مورد استفاده در این پروژه ترکیبی از قطعات متنوع، سبک های متضاد و پارچه ها و متریال های مختلف می باشد و نورپردازی از نکات اساسی به کار رفته در این سبک طراحی می باشد.



ادامه مطلب ...


طبق محاسبات شرکت ساختمانی ترنر، اگر اهرام ثلاثه امروز ساخته شود، رقمی در حدود 1.1 تا 1.3 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. البته تعجب برانگیز نیست، چرا که برای ساخت تاج محل ترامپ یا برج های دوقلو پتروناس نیز تقریبا همین مقدار هزینه شده است. نیازمندی های ساختاری پیچیده و ترکیبی، تاخیر در زمان بندی های کاری، برنامه های پیچیده ی ساختمانی، نیاز به استفاده از مصالح و محصولات قوی برای مقابله با زلزله و طوفان، بهره بردن از سیستم های پیشرفته و مدرن الکترونیکی و مکانیکی، و همچنین مصالح گران هزینه ساخت و پرداخت های نهایی کار، همگی می توانند به هزینه های اولیه ی یک ساخت و ساز اضافه شوند؛ اما در برخی مواقع به ویژه  در مواردی که دولت ها و یا اشخاص قدرتمند می خواهند رکوردهایی نظیر "بلندترین ساختمان جهان" را به نام خود ثبت کنند، بدون این که هیچ دلیل واقعی برای خرج کردن پول باشد و صرفاً جهت نمایش ثروت، قدرت و یا اقتدار، هزینه های گزافی برای ساخت این سازه ها اختصاص می یابد.
امپوریس که در زمینه ارائه ی اطلاعات ساخت و ساز در جهان، نامی شناخته شده است؛ لیستی از 200 سازه ی پرهزینه ی سال های اخیر را فراهم آورده است و با وجود تعداد زیاد این هزینه های سنگین ساخت و ساز، ارائه ی چنین لیستی تعجب آور نبود.



ادامه مطلب ...


رياضيات و طبيعت

بشر سنتي همه آفرينش و عالم خلقت را چون فيضان و تجلي حق ، واحد مي بيند و با اين كشف دروني كه با طبيعت اشتراك ساختمان و تناسبي دارد كه كميت آن با ارقام رياضي قابل تبيين است ، بكار خود ادامه مي دهد . در نتيجه همه آفرينشهاي انسان و طبيعت را چون صورتهاي تكويني مينگرد كه با قوانين رياضي مشابهت ، تقارن و هم آهنگي دارد . بنابراين زيبايي كه در بلور برف مشاهده مي شود ، به همان اندازه به نظام هندسي در جسماني آن بستگي دارد كه به استعداد و توانايي آن براي انعكاس بخشيدن نظامي متعالي تر و ژرف تر . پس چنين نتيجه مي شود كه همه شكلها ، سطحها و خطها ، هم آهنگ يا نسبتهايي كه در طبيعت نهفته است و بازتاب زيبايي و جمال مثالي و رب النوعي است ، ترتيب يافته اند . پس در حاليكه بر پايه و شالوده اي عيني و واقعي استوار بوده مستقل از انسان و دگرگونيهاي ذوق و سليقه درون ذهني او هستند . زيبايي و جمالي كه عام و شامل كلي و جاويدان است بدست مي آيد و نظم و تناسب چون قوانيني كلي و جهاني هستند كه انسان رويدادهاي آن را  با حساب ، هندسه و علم نسبت در مييابد . تناسب در فضا همان نقش را دارد كه وزن در زمان با هماهنگي در صدا . همانطور كه نظام كيهاني و صداهاي هماهنگ بر حسب عدد قابل توجيه است دريافت و ادراك تناسب نيز از آن آغاز مي شود . واحد چون خالق و آفريننده . از نقطه آغاز ميكند و چون خط از نقطه ميگذرد كه حركت آن مانند شعاع دايره است و سپس كره را بوجود مي آورد . كره آشكارترين رمز و و تمثيل وحدت است و تقسيم آن به چند ضلعيهاي منظم محاط اساس و بنياد همه قوانين سنتي و هم آهنگي را نشكيل مي دهد . بارزترين نمودار كنش و واكنش متقابل بين دايره و مربع در هنر سنتي مندل و يا تصويري است از جهات ، كه در فرهنگهاي گونگون به صورتهاي مختلف نمايان شده است . مندل چون بازتابي از جهان و رويدادهاي جهاني در درون همه چيز است و با قوانين اعداد و ارقام هندسه كار ميكند . از وحدت آغاز ميكند و پس از سير در تجليات و مظاهر دوباره به وحدت اصلي خويش باز مي گردد . در آن واحد پايداري و بقاي بهشت را چون صورتي ملكوتي و ناپايداري و فني آنرات بصورت واقعيت زماني جلوه گر ميسازد . بلسان عرفاني آن تسليم و رضاي صوفي را در ژرف ترين معناي آن ، كه تسليم به ( من مطلق ) باشد – بياد مي آورد .



ادامه مطلب ...


           

براي درك مفاهيم سنتي معماري و شهرسازي ايران بايد ديدگاه خاص فرهنگي را كه اين مفاهيم در درون آن به وجود آمده است نيك دريافت . صرف دانستن تاريخ با جنبه هاي كمي تحول و تطور درباره اين مسئله ، انسان فقط دانشي گذران درباره يكي از مظاهر آن در زمان بدست آورده است . دراين مطالعه توجه ما فقط به دانشي عميق تر درباره آنچه كه از حيث آفرينش ازلي و بي زمان است معطوف است .مقصود ما اين نيست كه با نظر تحسر و اعجابه گذشته بنگريم ، بلكه غرض اين است كه با آگاهي كاملي  درباره شالوده و اسا س اين جامعه و دريافت هاي اساسي آن كه براي بشر ازلي است ، بدست آوريم.

جامعه سنتي در درون يك نظام معنوي زندگي مي كند كه هم از لحاظ كيفي و هم از حيث كمي جوياي هم آهنگي و تناسب كامل است . آفريده هاي آن چون معماري از جهان بيني هاي تام و كاملي مايه ميگيرد كه نيروهاي خلاقه انسان را پديد مي آورد .آن را به سوي غايتي رهنمون ميشود و در عين حال جامعه را بصورت كل واحد وحدت ميبخشد . فرهنگ هاي پياپي در نجد ايران همه تا زمان حاضر ، يگ گونه اتصال و بهم پيوستي از خود بروز داده اند كه بر اساس نظامهايي سخت همانند مبتني بوده است . در وراي هرگونه توجيه كمي و مادي اين پيوستگي ، يك شالوده جهاني انكار پذيري به چشم ميخورد كه در تمام جوامع سنتي مشترك است . تفهم و درك اين شالوده جهاني براي درك سنت ايراني ضروري است .



ادامه مطلب ...


           

مقاله دکتر نعمت الله فاضلی در رابطه با سخنرانی ایشان با عنوان "فرهنگ خانه در ایران" در گروه مطالعات انسان‌شناسی فرهنگی است که در روز چهارشنبه 26 مهر 1385 ارائه شده است.

تعریف مسئله و ملاحظات روش شناختی
این مقاله به بررسی تاثیرات فرایندها و تحولات فرهنگی معاصر – مانند مدرن شدن، جهانی شدن، رسانه ای شدن، گسترش تکنولوزی های ارتباطی و اطلاعاتی، تحول خانواده، عرفی شدن، تکنولوزیک شدن و رشد فردگرایی - بر خانه و مفهوم آن می پردازد. خانه از دیدگاه اقتصادی نوعی «کالا»، از دیدگاه هنری «نماد»، از دیدگاه جامعه شناسانه «نهاد»، از دیدگاه مهندسی و معماری «بنا» یا ساختمان، از دیدگاه شهرسازی «فضا» و از دیدگاه انسان شناختی نوعی «فرهنگ» است که تمام ابعاد مذکور را در دارد.درک خانه و جایگاه آن در نظام روابط اجتماعی مردم و جامعه نیز با در نظر گرفتن تمامی وجوه نمادین، نهادین، مادی و زیباشناسانه خانه یا همان «فرهنگ خانه» امکان پذیر است. در انسان شناسی این شیوه جامع یا همه جانبه نگریستن به امور انسانی و اجتماعی را «رویکرد کل نگر» (holistic approach) می نامند. رویکرد کل نگر یعنی دیدن همه چیز درباره یک چیز نه یک چیز درباره همه چیز. به تعبیری دیگر، تمام وجوه نمادین، نهادین، مادی و زیباشناسانه مسکن، ابعاد مختلف خانه اند نه آنکه چیزهای مختلف باشند. در «انسان شناسی خانه» به کمک مفهوم فرهنگ این ابعاد انسجام و ارتباط متقابل می یابند و «فرهنگ خانه»(1) را می سازند.
«فرهنگ خانه» همچنین دربردارنده ریشه ها، کارکردها و الگوهای فرهنگی مسکن در هر جامعه معین است. در بخش «فرهنگ خانه: ریشه ها، کارکردها و الگوها» این مفاهیم را به مثابه چارچوب نظری مطالعه توضیح داده ام. همچنین «سنت و مدرنیته» نیز مفاهیم کلیدی دیگر این مقاله اند. با استفاده از تطبیق و تقابل بین سنت و مدرنیته، چگونگی تحول مفهوم و الگوی فرهنگ خانه را در بخش «مدرنیته و تحول فرهنگ خانه» شرح داده ام. همچنین به منظور پشتیبانی تجربی از مباحث «فرهنگ خانه» به مطالعه مردم نگارانه تجربه زیسته از خانه در روستای زادگاهم پرداخته ام(2). این نیز با عنوان «مردمنگاری مدرنیته و فرهنگ خانه» در بخش پایانی قبل از «نتیجه» ارائه شده است.
از لحاظ روش شناختی در این مطالعه بیش از هر چیز بر مشاهدات و تجربیات زیسته ام تکیه دارم. من تجربه نسبتا طولانی زندگی در سه بستر فرهنگی کاملا متفاوت روستا، تهران و لندن را داشته ام. این سه بستر فرهنگی متفاوت، طیفی از سه فرهنگ «نسبتا سنتی» تا «کاملا مدرن» هستند. از اینرو تجربه زیستن در این بسترهای متفاوت، این امکان را برای نگارنده فراهم می سازد که بتوانم تفاوت هایی را که بین تلقی های سنتی و مدرن از خانه وجود دارد و تحولاتی را که مدرنیته در فرهنگ خانه بوجود آورده است به نحو ملموس تری درک و تحلیل نمایم. اما تحلیل ها و برداشت هایی که ارائه می کنم صرف «تجربه محض» یا «تجربه های خام» تبیین ناشده نیستند، بلکه تلاش کرده ام به مثابه انسان شناس و تحلیلگر فرهنگ در پرتو نظریه ها و مفاهیم علوم اجتماعی تجربه هایم را برای توصیف و تبیین تحولات فرهنگ خانه بخدمت گیرم.. تلاش کرده ام تا بستر فرهنگی که خانه مدرن در ساخته و معنا می شود به شیوه ای مردمنگارانه نشان دهم.



ادامه مطلب ...


هتل آزادی در آلمان

معماری: Knoblauch
موقعیت: Offenburg / Germany
سال: 2017
اولین چیزی که از واژه زندان به نظر می رسد چیست؟ قفل شدن، محرومیت و زمان از دست رفته. تعداد کمی از مردم واقعا می توانند با این قضیه همدردی کنند و دنیای یک زندانی را درک کنند. ثروت واقعی که هتل آزادی به میهمانان ارائه می دهد، سه عنصر عقب نشینی، تمرکز و زمان جدید می باشد و احساس خوب و استایل زندگی در یک ساختمان تاریخی را بدون احساس اضطراب در اختیار می گذارد.
ساختمان واقع در Offenburg در سال 1843 تحت Grand Duke Leopold von Baden ساخته شد و در ابتدا توانست 40 زندانی را جای دهد. پس از شکست انقلاب بادن از 1848/1849، انقلابیون آفنبورگ در آنجا زندانی شدند. منشا زندان با صنعتی شدن در آلمان روبه رو می شود که به همین دلیل در طراحی داخلی این ساختمان از متریال قوی و سطوح خاکستری تیره استفاده شده است.
به طور کلی عناصر اصلی زندان سابق در سراسر هتل دیده می شود و در این راستا درب های قدیمی سلول برای اتاق ها مجددا مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین دریچه هایی که روی درب ها به منظور دریافت وعده های غذایی در نظر گرفته می شد، در تداعی سناریو زندان سابق در هتل بسیار فاحش هستند. حتی نورپردازی در راه پله ها نیز به گذشته اشاره دارند: بدین صورت که لامپ های افقی شبیه به نردبان در فضا قرار گرفته اند تا اگر زندانی قصد فرار داشته باشد دیده شود.
این هتل شامل دو ساختمان جداگانه و یک ساختار شیشه ای جدید است که دارای 38 اتاق و سوئیت، فضای عمومی، سالن کنفرانس، رستوران، کافی شاپ و لابی در مکعب شیشه ای می باشد. همچنین یک کتابخانه بزرگ میان چندین طبقه با ویژگی آکوستیک طراحی شده که تم زمان را در سه آیتم بازگو می کند: زمان برای انعکاس، زمان برای یک کتاب خوب و زمان برای زندگی در لحظه.


ادامه مطلب ...


طراحی دفتر اداری فانتونی در تهران

معماری:گروه معماران پوست سوم
موقعیت: تهران
مساحت: 180مترمربع
سال: 2017
افزایش کیفیت فضای داخلی و ترکیب آن با فضای باز ایده اصلی این پروژه اداری است. سایت پروژه از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است که توجه به این ویژگی یکی از اولویت های طراحی بوده. قرار دادن این دفتر اداری در طبقه آخر ساختمان با داشتن فضای تراس و بام سبب ایجاد محیط های باز و بسته شده است. گسترش فضای داخلی به بیرون از ساختمان این دید و چشم انداز عالی را به داخل محیط اداری آورده. موقعیت ممتاز ساختمان با توجه به نزدیکی آن به فضاهای شهری (مسجد تهران، پارک میرجم پارک) را می توان از دیگر ویژگی های عالی پروژه شمرد. همچنین می توان بیان کرد کهایجاد یک فضای داخلی شفاف با استفاده از پنجره های گسترده پانوراما صورت گفته و از طریق طراحی و توسعه سقف به عنوان یک تراس، گسترش و تشدید عملکرد داخلی را به بیرون گسترش داده است. فضای گفتمان و استراحت با توجه به پتانسیل های پروژه تعریف شده و ارتباط بین کارکنان را تقویت می کند.



ادامه مطلب ...


بازسازی دیجیتال کاخ آینه خانه اصفهان

محمد یزدی راد به مناسبت جنس سلسله صفوی پارسی، کاخ تاریخی آینه خانه اصفهان را بوسیله هنر دیجیتال بازسازی نمود. کاخ آینه خانه اصفهان یک لندمارک (نقطه مهم شهری) در اصفهان می باشدکه قرن 16 در امتداد ضلع جنوبی زاینده رود به نام باغ سعادت آباد به اجرا رسید. در آن زمان اصفهان پایتخت ایران به شمار می رفت که بناهای مهم و با شکوه زیادی در کاربری های مختلف اعم از مدرسه، مسجد، پل، کاخ و ... ساخته شده اند. بازسازی بنای فوق توسط محمد یزدی راد، پروژه ای برای درس کارشناسی ارشد او در بخش مهندسی شهری می باشد که در دوره صفوی متمرکز شده است. وی با انتخاب پروژه فوق قصد احیای معماری فارسی، ایجاد ساختار فرهنگی و زیرساخت توریستی را برای شهر اصفهان در نظر دارد. او در اولین قدم کار خود را با بازسازی عمارت کاخ و حومه تاریخی باغ سعادت آباد آغاز کرده است. در ادامه تصاویر رندر شده ای از پروژه محمد یزدی را مشاهده می نمایید.



ادامه مطلب ...


MemarmagazineAward96

تحریریه معماری آرل

جایزه معمار 96: نتایج مسابقه جایزه معمار در 20 مهرماه سال 96 اعلائم شد، که در چهار بخش مسکونی، آپارتمانی، بازسازی و عمومی مورد بررسی قرار گرفته اند، همراه آرل باشید، تا با برندگان و آثار برتر معماری ایران در سال 96 آشنا شوید.
در جایزه معمار هر ساله داوران ایرانی و بین المللی، خلاقیت و نحوه به کارگیری فضا در خدمت کاربری را مورد بررسی قرار می دهد وموجب شکوفایی مفهوم معماری ایرانی می شود. داوران هفدهمین دوره رقابت معماری،حسين شيخ زين‌الدين،جي‌ ونژن،رضا دانشمير،علي کرمانيان و رامبد ايلخانی می باشند.



ادامه مطلب ...


اين ايستگاه اتوبوس، صريحا همچون بيگانه ايست در ميان ساختمان هاي ظريف قرن نوزدهمي و بلوك هايي اداري كه در اطراف آن قرار گرفته است. اين سازه كه از فولاد تا خورده، درست شده است ؛ همچون پنجه اي غول آساست كه سنگفرش خيابان را چنگ مي زند.

با وجود استفاده كودكان محلي از اين سازه، به عنوان فريم كوهنوردي به جاي هدف عملكردي آن، در روزهاي باراني، اين ايستگاه، سرپناه مناسبي مي گردد ؛ در حالي كه كمترين ميزان ممكن از طبيعت اطراف را مي پوشاند.

اين سازه به شدت زاويه دار مي باشد و خطوط شكسته و اريب آن در قطعه ي فولادي ِ بلندي كه همچون سنگي تراش خورده در بيرون از ايستگاه قرار گرفته است، تشديد مي گردند.

در اين سرپناه منحصر بفرد، يك ساعت ديجيتال و صفحه نمايشي الكترونيكي نصب گشته است كه اطلاعات عمده ي شهري كه عموما به وسيله روزنامه هاي محلي منتشر گشته اند، در آن به نمايش در مي آيند.



ادامه مطلب ...


           

خانه ده از پیتر ایزنمن، به نوعی عبور از خانه سازی قدیمی است, زیرا حرکتی دور از خردگرایی و فرمالیسم به عنوان توجیهی برای بحث و استراژی خود در طراحی دارد. به علاوه این خانه الگوی غیر منطقی جدیدی به عنوان تجسس در الگوهای دیگر معماری که برخورد فرهنگ جدیدی را ارائه می دهد ,نیست.

سه جنبه اساسی از این تغییر در ظاهرخانه شماره ده وجود دارد: جنبه اول با طبیعت فرایند طراحی در رابطه با احجام معماری , جنبه دوم طبیعت حجم با معماری و انسان, و جنبه سوم با طبیعت حجم هم به عنوان حجم و هم علامت سر و کار دارد.

فرایند طراحی خانه شماره ده در مورد ساخت آنچه قبلا به آن خانه سازی گفته می شده و مجموعه ای دلخواه از خانه از المان های خطی و منظم نیست, بلکه آن چیزی است که به آن دی کامپوزیشن میگویند: این عبارت یک فعالیت , مشابه آنچه به طور واقعی در مورد آن بحث می شود, ارائه می دهد که آن را دیکانستراکشن می نامیم.

دیکانستراکشن از لحاظ پایداری ,ابزاری تحلیل گرایانه است.در اینجا هیچ کار خاصی در مقابل فرایند ساخت و ساز یا ساختمان ساخته شده,ارائه نمیدهد بلکه تنها ادبیاتی واقعی یا در در اینجا نوعی جوهر معمار ساخت(آرکیتکتونیکی) تولید میکند.

دی کامپوزیشن نوعی تجزیه ساختارها و اصول نا شناخته ای است که از طریق انتقال و تغییرات توسعه نمی یابد و همچنین انتخاب اتفاقی شروع مناسبی برای تجزیه تحلیل نیست, بلکه عملکردی تقریبی است که به عنوان نقطه شروعی برای خانه شماره ده می باشد.

فرایندی که در هر مرحله از سایر پیکر بندی ها خود را نشان می دهد و یک ارتباط و تداوم را به کار میگیرد که پیکربندی بعدی با منطبق خاصی ادامه پیدا کرده و نمادی از پیکربندی قبلی خود باشد و یا به صورت غیر مستمر و نامنسجم , هر ترکیبی از پیکربندی قبلی خود به صورت منطقی پیروی نکرده و نمادی از شکل قبل خود نباشد.

از طریق فرایند دوگانه,انتخاب حجم, بعد از مراحلی آغازگشته و به شکل گرفتن شکل مورد نظر می انجامد و عملکرد طبیعی و بالقوه چنین مرحله ای را نشان می دهد,این عملکرد یکی از اکتشافاتی است که در آن هدف,آشکار ساختن قوانین و کالبدها از طریق ناهماهنگی ها و ناسازگاری ها می باشد که احتمالا مفاهیم قبلی یا روش های جدید گروه بندی اجزا عناصر را نشان می دهد.اما در حقیقت نقطه آغاز و پایان آن نامشخص و اصل اساسی نامعلوم است که می توان آن را اثری پیشرو در زمان و به دور از مکان نامید.

اشکال مشخص خانه ده در ابتدا به صورت کنار هم قرار گیری(جاکستاپوزیشن) مکعب به نظر می آیند.این شکل اولیه ابزاری است برای رسیدن به یک نماد پیچیده تر, که به خودی خود به صورت یک حقیقت مشخص در می آید و در واقع شکل نهایی به عنوان یک حجم متراکم برای از بین بردن شکل اولیه ظاهر می شود, به عبارت دیگر, طرح نهایی بیشتر مربوط به یک حرکت رو به جلو و برای به وجود آوردن یک شکل پیچیده بوده تا اینکه دوباره به عقب برگردد.بنابراین به نوعی پیش زمینه ای برای ساختارهای پیچیده آتی می شود.

این فرایند از اندازه بزرگتر به کوچکتر و قسمتهای مختلف آن ادامه پیدا می کند, تا جائیکه در مرحله آخر که مربوط به کوچکترین اشکال است به پایان می رسد.



ادامه مطلب ...


           

از مقوا برای زیر سوال بردن برداشت ما از حقیقت و بنابراین مفاهیمی که به حقیقت نسبت داده می شود استفاده می شود. از این رو مقوا نه استعاره ای به برای فرم های ساختمانی بلکه برای اهداف آن است.

خانه ی یک از پیتر آیزنمن تلاشی بود برای دست یافتن و درک محیط فیزیکی به یک روش منطقی هماهنگ، و احتمالا مستقل از عملکرد و مفهوم آن.

تزی که در خانه ی یک، عمارت بارن هولتس، ارائه شده از این قرار است: یک راه برای تولید محیطی که می تواند مفهوم دقیق تر و غنی تری از آن چه که هست را بپذیرد و یا ارائه بدهد درک ماهیت ساختار خود فرم است، نه روابط فرم با عملکرد یا با معنا.

خانه ی یک بدیلی برای مفهوم موجود درباره ی سازمان دهی فضایی فرض می کند. در این جا تلاش شده بود که، اول، روش هایی برای ساخت فرم و فضا پیدا شود که فرم و فضا مجموعه ای از روابط فرمال به وجود بیاورند که نتیجه ی منطق ذاتی خود خود فرم ها باشد، و دوم، روابط منطقی فرم ها دقیقا کنترل شود.

در خانه ی یک این روند سه مرحله داشت. اول، تلاش شد بین جنبه هایی از فرم که به ضروریات برنامه ای و تکنولوژیک پاسخ می دهند و جنبه هایی از فرم که به ساختار منطقی پاسخ می دهند تمایز ایجاد شود. برای رسیدن به این تمایز سعی شد مفهوم کنونی فرم ها تخفیف داده شده یا حذف شود. دوم، با توجه به این نکات در محیط واقعی ساختاری فرمال ایجاد شود. سوم، این ساختار فرمال به ساختار فرمال دیگری که ماهیتی بنیادی تر و انتزاعی تر داشت ارتباط داده شد. هدف از این کار دست یابی به داده های فرمال پنهان در محیطی بود که پیش از این دسترسی به آن ها ممکن نبود.

یک جنبه از گام اول تلاشی بود برای تخفیف یا حذف معنای کنونی فرم هایی که به واسطه ی عملکرد دیکته می شدند تا این فرم ها را بتوان به صورت مجموعه ای از نمادهای ابتدایی دید. این کار از طریق دست کاری روابط رنگ، بافت و شکل و فرم های ساخته شده انجام شد. فرم های سفید به این منظور در خانه ی یک مورد استفاده قرار گرفته اند که درک بصری و برداشت ما را از چنان فرم هایی تغییر دهند. از برداشت معمارانه ی حقیقی، قابل لمس، سفید و حجمی به برداشت فضایی انتزاعی، مسطح و رنگ شده. در این خانه، صفحه های سفید و سیاه صرفا به عنوان متضادهایی در ساختار فرمال مورد استفاده قرار گرفتند و شیشه ی خاکستری یا شفاف خنثی در نظر گرفته شد.

جنبه ی دوم روند علامت گذاری ابتدایی درباره ی اجزای ساختمانی – تیرها و ستون ها – بود. در ابتدا به نظر می رسد این ها بخش های نسبتا معمولی در سیستم سازه ای هستند. اما با بررسی دقیق تر می بینیم این طور نیست. در واقع امکان ندارد با نگاه کردن به تیرها و ستون ها از روش عملکرد سازه خبردار شویم. سرتاسر سیستم ظاهری سازه ای – تیرهای معلوم و ستون های بیرون از دیوار – در واقع غیر سازه ای هستند. وقتی متوجه این موضوع می شویم اولین قدم، برای حذف معنای سازه ای شان یرداشته شده است. با این که حقایق فیزیکی ظاهری با باربر بودن یا نبودن تیرها و ستون ها تغییری نمی کند، اما معنای فیزیکی تغییر کرده است چون در حقیقت باربر نیستند و بنابراین هدف از استفاده از آن ها در محلی تعیین شده باید به شکل دیگری در نظر گرفته شود. هدف دوم از این کار، استفاده از این نشانه ها به شکلی است که یک ساختار فرمال کامل به وجود بیاید و نشان داده شود که این ساختار ملاحظه ی اولیه ای در طراحی کل ساختمان بوده است. متمرکز شدن روی این موضوع نیازمند تغییری دیگر در مفهوم ابتدایی یک محیط است.

این بار به جای پرداختن به علامت گذاری صرف اجزا و معنای آن ها به روابط آن ها در ساختار فرمال تشدید شد تا به جنبه ی نمایانی از ساختمان تبدیل شود. یکی از ابزارهای تشدید تاکید بر چنان ساختاری استفاده از دو ساختار هم زمان بود که هم پوشانی و برهم کنش دارند. این دو ساختار بر ترکیب از دو جفت ارجاعات فرمال مبتنی بودند: از یک سو صفحه ها و حجم ها، و از سوی دیگر روابط جلویی و مایل.

دو ساختار فرمال با ستون ها و تیرها علامت گذاری شده اند. این ها با لگوی منظمی مانند شبکه ی ستونی به کار گرفته نشده اند که در چنین وضعیتی بتوان آن ها را موضوعاتی خنثی دانست، بلکه عامدانه به شکلی ظاهرا تصادفی منظم شده اند. بنابراین مقصود استفاده از ستون ها و تیرها برای علامت گذاری دو سیستم بدون ارجاع دادن شان به یک دیگر بوده است. کنترپوان این دو سیستم فرمال، لایه بندی صفحه ی جلویی و تغییر حجمی قطری، که هم پوشانی و برهم کنش دارند، برداشت از مجموعه یه صورت یک سیستم فرمال منسجم مستقیما برگرفته شده از حقیقت فیزیکی را مشکل می کند. بلکه این هدف تقویت می شود که برای درک این علامت ها اول باید دو سیستم از هم مجزا شوند، فعالیتی که در ذهن رخ می دهد.

یکی از ابزارهای ایجاد ساختار عمقی در یک محیط خاص واضح مجبور کردن فرد به تجربه ی محیط به صورت یک سیستم نشانه گذاری است که رابطه ی قابل تشخیصی با با ساختار عمقی دارد. این کار به شکل زیر در خانه ی یک آزموده شده است. اول، مجموعه ی روابط فرمالی که در محل واقعی علامت گذاری شده اند (لایه های موازی و حجم های قطری) کنتراستی بین فضای واقعی و فضای تلویحی به وجود می آورند. دوم، دو مجموعه ی نشانه گذاری های فرمالی که می توان از هم تمیزشان داد (یکی ناقص و دیگری نامتقارن) چون می توانیم ساختار کامل و متقارن قواعد فرمال را درک کرد، اعمال شده اند.

در خانه ی یک به طور خلاصه سه تغییر مورد استفاده قرار گرفت. هرکدام به تلاشی برای جدا کردن محیز فیزیکی واقعی از رابطه ی سنتی با عملکرد و معنا و خنثی کردن تاثیر این ها بر بیننده می پرداخت، دومی به علامت گذاری ساختار فرمال در محیط حقیقی و سومی به علامت گذاری رابطه ی این ساختار فرمال با ساختار عمقی.

چنین مفهوم طراحی ای تلاش می کند هدف عمده ی فرم معماری را از دریافت فضا به چیزی که ساختار عمقی نامیده می شود تغییر دهد. ساختار عمقی، وقتی با حقیقت فیزیکی قابل درک در هم می آمیزد، اگر به شکل خاصی ساخته شده باشد، این توانایی بالقوه را دارد که تراز تازه ای از اطلاعات را ارائه کند. هر چه این ساختار به محیط صرفا فرمال نزدیک تر می شود، معنایی که به کف می آورد کمتر سنتی می شود بنابراین به محیطی که می تواند محملی برای چنان اطلاعات تازه ای باشد نزدیک می شود.

به این منظور فرم باید پیش از هرچیز جدا نشدنی از درک و مفهوم موجود آن در نظر گرفته شود، و دوم باید گنجایش تغییر یا بالا بردن تراز آگاهی با پیشنهاد نقدی از موقعیت موجود در معماری در نظر گرفته شود.

منبع: اتووک کلاسیک



           

جزوه تاریخ شهر و شهرنشینی در ایران برای عزیزان معمار و شهرساز

دانلود فایل



به نام خدا

درس سیر اندیشه های شهرسازی

استاد : دکتر سید محسن حبیبی

ارائه دهنده : یاسر منصوری

شارلادوارد ژانره « لوکوربوزیه » Charles edouard jeanneret

لوکوربوزیه ( ۱۹۶۵-۱۸۸۷) در قسمت فرانسه زبان سوئیس متولد شد اما نهایتا فرانسه را به عنوان وطن خودانتخاب کرد .هیچ یک از معماران معاصر تاثیری قابل مقایسه با لوکوربوزیه در شکل دادن به معماری مدرن نداشتند و این تاثیر نه فقط بدلیل خلاقیت هنری لوکوربوزیه به مثابه یک نقاش ، مجسمه ساز ، طراح و معمار بلکه بدلیل سهم عظیم او به مثابه یک روشنفکر و یک نویسنده پر توان که می توانست پنداره های هنری خود را نه فقط در شکل تجسمی بلکه به صورت افکاری روشن به بیان ادبی درآورد و از آن طریق بر گروهی از مخاطبان بخصوص معماران و شهرسازان منتقل کند .



ادامه مطلب ...


           

محیطی که از ان برخاسته اند در برنامه خود گنجانده اند. از خیره کننده ترین این معماران، لوکوربوزیه را نام می برم که هرگز فهم همروزگاران خود از نسبت میان زمین و اسمان را واننهاد. در کتاب 5 نکته برای معماری نوین نگاهی کلیت باور ارائه می دهد و برای مثال مدعی می شود که پیلوتی ارتباطی دوباره و نو با زمین را طرح می کند، باغ ـ سقف ها ارتباط با اسمان را و پنجره های فرانسوی ارتباط با افق را. همه این سازهواره بر دو نقطه اتکای مکمل استوار گشته است، شبکه پیلوتی به عنوان سازه اسکلتی و پلان ازاد بنا. انچه از این میان پدید می اید زبان دیگری در معماری است و تاسف انگیز اینجاست که نسل نو تنها بخشی از توانمندی های خود را کنشمند ساخته و ترجیح داده است همچون گذشته این نقطه اتکا را به عنوان موتیفهای مجزا بنگرد. پنجره افقی را برای نمونه نشانگر و شناسه مدرنیته انگاشته است و نه به عنوان پیامد پلان ازاد و حاثل دینامیک فضا.



اشکال معماری سختْ آیین فهمی از معماری معاصر را به واسطه خلق یک فهرست طبقه بندی شده از اشکال ارائه می کنند که می توان ان را هستی شناسی فرم ها نیز خواند. این سیاق خود نشانگر واقعیتی دیگر است؛ دفاتر پیشروی معاصر زبان مشترک خود را بدون هرنوع مانیفستی برای توجیه هر نوع ایدئولوژی سیاسی یا گرایش زیبایی شناسانه پیدا می کنند.

هم کناری این اشکال غالبا بریده از بافت عملا به دسته بندی شکل محوری ختم می شود که گفتمان معماری ان را معاصر خوانده است، اورده این دسته بندی شکل محور برای معماری معاصر هم وزن و شبیه اورده "پنج نکته" لوکوربوزیه است برای مدرنیسم.



سازمان آموزش، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد که با نام یونسکو شناخته می شود، 17 پروژه در 7 کشور از معمار انقلابی لوکوربوزیه را به عنوان سایت های میراث جهانی در لیست خود معرفی نمود. توجه و اهمیت به مکان های فرهنگی با فیزیکی خاص، به حفاظت و نگهداری ساختمان ها برای نسل های آینده کمک خواهد کرد. با استناد بر زبان منحصر و مبتکرانه معماری لوکوربوزیه، یونسکو مجموعه ای از پروژه های او که منعکس کننده "راه حل های جنبش مدرن در طول قرن بیستم در چالش اختراع تکنیک های جدید معماری در پاسخ به نیازهای جامعه بوده" را انتخاب نموده است.

آنتوان پیکون، رئیس بنیاد لوکوربوزیه در بیانیه ای گفته است: "ثبت این 17 ساختمان از لوکوربوزیه در فهرست میراث جهانی نشان دهنده، تشویقی قدرتمند برای حفاظت از سایر آثار لوکوربوزیه در طول حیات حرفه ای او برای حفظ این میراث زنده و سپردن آن به دست های نسل آینده است. همچنین این امر، به درک درستی این میراث پیچیده و شکننده و انتشار وسیع تر آن به مخاطبان کمک شایانی می نماید."



ادامه مطلب ...


امروز به معرفی چند نمونه ساختمان اقلیمی جهت آشنایی بیشتر با این مقوله در «معماری همساز با اقلیم» میپردازیم.

  1. Bank of America Tower- Architect: Rich Cook
  2. KfW Westarkade Bank- Architect: Sauerbruch Hutton
  3. Doha Office Tower- Architect: Jean Nouvel
  4. Hearst Tower- Architect: Sir Norman Foster
  5. Manitoba Hydro Place- in: Canada
  6. Broadcasting Place- Architect: Feilden Clegg Bradley
  7. Al Bahar Towers- Architect: Aedas Architects
  8. Menara Mesiniaga- Architect: Ken Yeang
  9. Sky City- in: China
  10. Absolute Towers- Architect: Burka Architects, MAD Studio
  11. Shanghai Tower- Architect: Gensler
  12. Lützowstraße Residential- in: Germany,Berlin
  13. Agro-housing- in: China
  14. Amstelveen Residential- in: Netherland
  15. Bruck building- in: China


جداول ماهانی از تلاش‌های دانشمندان نیمه دوم قرن بیستم برای راهنمایی طرح‌های معماران به سوی رویکردهای اقلیمی است. در زیر متن کامل معرفی و روش استفاده از این جداول به همراه اصل جداول ارائه شده است. همچنین نمونه‌‌ای از جداول پر شده برای شهر چادگان نیز قرار داده شده است.

روش به کارگیری جداول ماهانی

نمونه به کارگیری جداول ماهانی برای شهر چادگان



مرکز معماری، در دانشگاه پرینستون، با بهبود قابل ملاحظه ی عملکرد، فضای تمرین و آموزش هنر، توسط امکانات جدید و فوق العاده، هنر را حتی تا بالاترین سطح خود می برد. این مجموعه یک دروازه پردیس جدید ایجاد می کند، فضای دانشگاه را شکل می دهد و حداکثر تخلخل و حرکت را ایجاد می کند.

مجتمع هنر، طراحی شده توسط استیون هول در همکاری با بی.ان.آی.ام برنامه های هنری مرکز لوییس را برای رقص، تئاتر، تئاتر موسیقی و آتلیه پرینستون و گسترش امکانات آموزشی و تحقیقاتی گروه موسیقی در ساختمان جدید موسیقی، گرد هم آورده است. این مجموعه شامل ساختمان رقص والاس و تئاتر می باشد. برج هنری شامل گالری هارلی، دفاتر اداری و استودیوهای اضافی و ساختمان موسیقی جدید می باشد. سه ساختمان در انجمنی زیر زمینی متحد شده اند، یک فضای باز گردهم آیی 8000 فوت مربعی را در خود ساختمان که محل برگزاری هنرهای مختلف را در مجتمع، ارائه می دهد. در بالای انجمن، پلازایی در هوای آزاد استخری است که نور را بازتاب می دهد. پنجره سقفی استخر نور را به طور طبیعی به انجمن زیرین فیلتر می کند. مشوق های کنجکاوی و تعامل، پلازاهای جدید هنر، نظریه های فضای تمرین رقص و تئاتر و فضای تمرین ارکستر را نادیده گرفته اند. به عنوان یک دعوت کننده عمومی باز، هدف این فضای دروازه مانند، متصل کردن جامعه ی محلی به دانشگاه است. ساختمان تئاتر و رقص با توجه به ایده "چیزی درون چیزی دیگر" ایجاد شده اند.

تئاتر جعبه سیاه از فولاد ساخته شده است. درحالی که تئاتر رقص از آلومینیومی فومی، چوب سفید شسته شده و بتن تخته مانند ساخته شده است. یک پله رقصان تمام طبقات را به هم وصل می کند.

برج هنری با یک مفهوم "جاسازی شده" توسعه یافته است. برج سنگی آن به قرینه های طاق تاریخی پرینستون، متصل است. ساختمان جدید موسیقی بر اساس ایده "تعلیق" توسعه یافته است. در بالای اتاق تمرین بزرگ ارکستر، اتاق های تمرینی فردی روی میله های فولادی آویزان می شوند.

جداکننده های اکستیک: این حجره های مجزای چوبی، خاصیت طنین اندازی دارند. ساختار بتنی این سه ساختمان با لایه نازکی از سنگ که از معدنی 21 میلیون ساله در لچه ایتالیا استخراج شده، پوشیده شده است.



ادامه مطلب ...


تمرکز مانفردو تافوری بر مدرنیسم و محصولات معماری معاصر می باشد، تلاشی که بی گمان سراغاز یکی از مهمترین جهتگیری های نظری معماری معاصر است. او تلاش می کند در زمانی که معماری بیش از اندازه خودش است و خالص ترین، عقلانی ترین وضعیت خود را تجربه می کند و بیش از هر زمان دیگر به خودْبسندگی تکنیکی رسیده است و البته به موازات به کاراترین عامل ایده ئولوژیک برنامه ریزی سرمایه داری و همچنین قربانی ناخواسته افول تاریخی سرمایه داری بدل شده است، با درونْ کشی enfold مفاهیم بنیادین مارکسیسمِ سنتی همچون زیربنا و روبنا، معماری را [مجددا] احیا کند.

به طور مشخص، خطری که تافوری از ان صحبت می کند به غایت رسیدنِ پدیده کلاسیک و البته واسطه ای نظریه انتقادی است؛ شیْ انگاری reification ( یا verdinglichung انگونه که گئورگ لوکاچ، تئودور آدورنو و فردریک جیمسون از ان استفاده می کردند)، اگرچه این بار این پدیده درگیر پیچ و خمی است که ان را با تغییر ناگهانی مواجه می کند؛ کنش یوتوپیایی معماری دیگر نمی تواند بسترْساز جریانی عمومی برای رسیدن به یک جهان کاملا سازمان دهی و مدیریت شده باشد.

مـنـــــــبـع : مقدمه مایکل هیز بر کتاب نظریه معماری از 1968و اتوود



           
دو شنبه 29 / 7 / 1396برچسب:, :: 9:45
احمد نجفی

سه راه مختلف برای استفاده از کانتینر در پروژه بعدی شما:
مواد بازیافتی برای فراهم شدن امکان ایجاد پروژه های پایدار در معماری، به طور فزاینده ای ارزشمند است. مطمئنا، کانتینرهای دریایی یکی از عناصری هستند که در سال های اخیر برای طراحی مکان های خصوصی و عمومی که به محیط زیست نیز احترام می گذارند، برجسته شده اند. علاوه بر درخواست تجدیدنظر زیست محیطی، کانتینرها با توجه به قابل دسترس بودن و سهولت سرهم کردن، گزینه داشتن سایت ساخت و ساز تمیزتر و یا حتی راه های طراحی مختلفی که این متریال فراهم می کند، انتخابی مناسب هستند. با اندازه های استاندارد خود، می توان ساختار مدولار را ایجاد کرد که به امکان های بی حد و مرز مداخله می انجامد، به طوری که برای استفاده های متفاوت مناسب است.ما در اینجا 20 نمونه کار گردآوری کرده ایم که شامل طرز استفاده از کانتینر ها و نکاتی است که قطعا به شما در پروژه های بعدی کمک خواهد کرد.



ادامه مطلب ...


خانه لگوی گروه بیارک اینگلز که در اوایل این ماه در بیلوند دانمارک به روی عموم یاز شد، خیلی زود به معیاری نمادین تبدیل شد. با بازسازی آجرهای کلاسیک لگو در مقیاس معماری، یک مجموعه پویا از فضاهای نمایشگاهی و میادین عمومی فرهنگ و ارزش درون تمام تجربیات لگو را، مجسم می کند. به عبارت دیگر، این مکان، سرزنده، روشن و تقریبا منحصرا خطی می باشد!

عکاس لوریان گینیتوی لنز خود را به خانه ی لگوی جدید چرخانده است و چشم اندازهایی از ساختمانی که لذت و شگفتی را به یک اندازه داراست، ارائه می دهد.



ادامه مطلب ...


جدا از انکه آیا هر چیزی را می­توان تبدیل به سنت کرد و هر سنتی را هم می ­توان ابدی دانست، از خرافات و معماری؛ خانه و امکان مواجهه انتقادی با عرفنوشته علیرضا تغابنی ـ که پیش از این در وبلاگش و به تازگی بر صفحه اینستاگرامش به چاپ رسیده است و اکنون بر اتووود بازنشر پیدا کرده ـ یادداشتی است که با لحنی شفاف و راحت و بی تکلف به ابعادی مهم از فهم طراحی خانه می پردازد، نوشتار که به صورت کلی به رابطه میان کارفرما و طراح بر مدار طراحی خانه می نشیند، در بیانی ساده تلاش می کند نشان دهد مانعی به نام عرف می تواند در قالب یک افسانه به سدی بر طراحی خانه به مثابه ابژه نامتعارف بدل شود.
درست است که متن نقش ساکنْ کارفرما را تا اندازه ای در حاشیه فرایند شکل گیری قالب کلی خانه می بیند و از این نظر مسکن را بیشتر ابژه ای ارزیابی می کند مستقل و زاییده طراح، اما نگاه انتقادی معمار به انگاره حاکم بر ذهن هم صنفی هایش در مواجه با عرف و تاثیرات این نگاه بر طراحی، تمرکز یادداشت بر نقش فرهنگی خانه، تعامل انتقادی ای که خانه می تواند با ساکنینش داشته باشد و نقش خانه علی رغم مقیاس محدودش در تغییر جهت تاریخ، گفتمان و دیسیپلین معماری و یاداوری این گزاره که نمی توان خانه را در قالب تزریق اجباری صورت بندی های فرمی از پیش مدون ـ فرم های ضعیف و فرم های قوی ـ به دیاگرام تقلیل داد، یادداشت را واجد بارزه های موثق و مقرری می کند که از ان متنی خواندنی می سازد.
اتووود با تشکر از اعتماد علیرضا تغابنی که با سخاوتمندی یادداشت را در اختیار اتووود قرار داد، تلاش می کند با همْ چینیِ چنین نوشته هایی مجموعه ای درخورْ با محوریت خانه در اختیار مخاطبانش قرار دهد.
منبع :www.etoood.com


بسمه تعالی

موضوع: قانون ایجاد شهرهای جدید (۱۳۸۰)

درس: حقوق و قوانین شهری


استاد: دکتر میترا حبیبی

دانشجو: سمیه برسی

دانشگاه گیلان

دانشکده معماری و شهرسازی

بهار ۱۳۸۶



ادامه مطلب ...


“گوردن کالن[۱]” در “برادفورد یورکشایر” در ۱۹ اگوست ۱۹۱۴ در یک خانواده اسکاتلندی به دنیا آمد. او از سنین جوانی به هنر علاقه داشت و هنگامی که به لندن کوچ کردند، در مدرسه “هنرو صنعت” لندن شروع به تحصیل کرد. اما به دلیل فشارهای خانواده در مدرسه “پلی‌تکنیک”‌، “رجنت استریت”‌ شروع به تحصیل در رشته معماری کرد. به زودی استعدادهای او توسط بسیاری از اساتید جنبش مدرن از جمله “گروپیوس” و “چرمایف” شناخته شد. او در ابتدای کار خود به گروه “مارس[۲]” [تحقیقات معماری مدرن] شاخه بریتانیایی “سیام[۳]” و “تکتون[۴]” پیوست و در ارائه نمایشگاه‌های برگزار شده توسط گروه مارس همکاری داشت. در طراحی‌های همین نمایشگاه بود که می‌توان نطفه‌های اولیه نظریه “دیدهای پیاپی[۵]” را دنبال کرد.
ریشه‌های تئوریهای طراحی شهری در بریتانیا در کارهای ژورنالیستی کالن طی دوره ۱۳ ساله همکاری‌اش با مجله AR. شکل گرفت که نهایتاً همه آنها را به صورت مجموعه‌ای در کتاب “منظر شهری” در سال۱۹۶۱ منتشر کرد.
در کتابش موسوم به گوردن کالن، چشم‌انداز طراحی‌شهری گوسلینگ[۶] زندگی حرفه‌ای گوردن کالن را به ۶ دوره‌ متفاوت تقسیم می‌کند[۷]” و این دوره‌ها را به تفصیل بیان کرده است.



ادامه مطلب ...


شهر از همان آغاز تولدش، مفهوم خود را در فلسفه و حکمت جستجو می کند از نخستین اندیشمندانی که “اور” و “موهنجودارو” و ” شوش” و “تئوچه تیتیلان” و… را بر پا داشتند تا آخرین کسانی که مفهوم شهر را در ” ناشهرسازی” و “شالوده شکنی” جستجو می کنند، همه در پی تعمیق فلسفی این مفهوم هستند و برآنند تا از حکمت نظری به حکمت عملی دست یابند و آن را شکلی کالبدی ـ فضایی بخشند.
اگر رنسانس در جست و جوی یافتن حکمت عملی و کاربردی در بازگشت به مفاهیم کهن و نوپردازی آنهاست وسعی دارد که فضای شهر خویش را بر این مبنا رقم زند، انقلاب صنعتی با عرضه حکمت عملی خویش مفهوم فلسفی جدیدی از شهر را به دست می دهد. اگر در دوران قدیم فلسفه از طریق حکمت عملی چهره شهر را می آراست و فضای آن را می پرداخت، در دوران جدید فلسفه شهرسازی راه خویش را از حکمت عملی آن جدا می کند؛ اندیشه و عمل از هم دوری می جویند؛ ناکجاآبادها در مقابل شهرهای قارچ گونه، سست پایه، خود به خودی و یا طراحی شده قرار می گیرند.
در حالی که فلاسفه قرن نوزدهم نقد شهر را از نقد جامعه صنعتی جدا نمی سازند و بر مبنای این نقد مدینه فاضله خویش را بنا می نهند ، عمل گرایان شهر موجود را بر مبنای عملکــــرد هایی می سازند و می پردازند که انقلاب فن شناختی سبب شــــــده است هـنــر جــای خــویــش را به فــن می سپــارد و ” معـمار ـ هنـــــــرمند ” در مقابل ” معمار ـ مهندس ” عقب می نشیند. اندیشه های شهرسازی پیش از هر زمان دیگری در زمینه های فلسفی، حکمت عملی و ضناعت به جولان در می آیند.
از قرن نوزدهم اندیشمندان از شهر صنعتی توصیفی هراس انگیز را مطرح می کنند و بی نظمی آن را در همه متون خویش گوشزد می سازند ـ وضوعــی که برخی از اندیشمـندان قـرن بیسـتم نیز برآن باورند ـ در چنین هول و هراســی است که مفهـوم ” شهرسازی ” در معنای جدید آن تولد می یابد.



ادامه مطلب ...


تاریخ زندگی انسان ، مشحون از رویدادهای خرد و بزرگی است که دگرگونی های کمی و کیفی چندی را در نحوه زندگی مادی و معنوی بشر حادث شده است . گاهی این رویدادها از اهمیت چندانی برخوردارنبوده و آنها را تنها می توان موجب بهبود و یا پسرفتهای نه چندان عمیق و پایداری دانست که پس از طی زمانی نه چندان دراز به جزئی عادی از زندگی بشر تبدیل شده و تازگی و طراوت و تاثیر گذاری خود را از دست داده اند . از جمله این رویدادها می توان به طور مثال به اختراع چرخ سفالگری در خاورمیانه اشاره کرد . اما گاهی نیز این پدیده ها چنان با اهمیت و تاثیر گذار بوده اند که اثرات عمده ای از خود بر جامعه انسانی بر جا گذاشته و باعث پدیداری دگدگونی های بزرگی شده اند و واکنش های تند و هیجانی را در پی داشته اند . به طور طبیعی دسته ای از افراد جامعه چنان متعصبانه به جانبداری از روند این تحولات برخاسته اند که به خود اجازه داده اند ، ‌پا بر روی تمامیت گذشته و دستاوردهای آن نهاده و پدیده جدید را یگانه راهکار سعادت و خوشبختی جامعه بشری بدانند.

ازآن سو گروهی دیگر نیز بنا بر فطرت بشری چنان به گذشته و عناصر آن دلبستگی داشته اند که چشم خود را بر محاسن و فواید پدیده جدید بسته و یکسره آن را رد کرده اند . واکنش این افراد شاید چندان عجیب و غیر منصفانه به نظر نرسد و طبیعت ذاتی بشر و مقاومت وی در برابر پذیرش تغییرات ناگهانی در محیط مادی و معنوی دلیل این امر باشد . همانطور که گوردن کالن در مقدمه کتاب منظر شهری می گوید :« ما ممکن است قادر به کارهایی باشیم که پدران ما نتوانسته اند انجام دهند ، ولی قادر به هضم سریعتر نخواهیم بود . این فرآیند ، چه در معده و چه در مغز یک قسمتی از قید و بندهای بشریت است .» ( کالن ، ۱۳۷۷، ۱۵) ما اینگونه واکنش را حتی در بدن خود نیز مشاهده می کنیم . زمانیکه عنصری خارجی وارد بدن شده و یا عضوی جدید بدن پیوند زده می شود مشاهده می کنیم که سیستم دفاعی بدن عکس العمل شدیدی در برابر این عنصر تازه وارد از خود نشان داده و سعی در دفع آن را دارد . از نمونه های فرهنگی این موضوع می توانیم به حمله اسکنر مقدونی به ایران اشاره کنیم . با اینکه اسکندرتلاش کرد فرهنگ و تمدن هلنی را بر ایران سیطره دهد و آن را جایگزین فرهنگ ایرانی کند، وهمچنین اگر به این موضوع توجه کنیم که فرهنگ یونانی نیز از پشتوانه قوی معرفتی برخوردار بوده است، ‌اما تلاش فراوان مهاجم سودی نبخشید و او هرگز بدین کار موفق نگردید و حتی این فرهنگ جدید با واکنشهای شدیدی مواجه شد که نمونه های این عکس العملها را می توانیم در متون باقیمانده دوران ساسانی ملاحظه کنیم.

از دیگر پدیده هایی که تاثیر ژرفی بر زندگی بشر بر جای گذاشت و حتی نحوه کنونی زندگی ما نیز به شدت از آن متاثر است ، پدیده انقلاب صنعتی در قرن هجدهم است . گرچه این پدیده به ناگهان بروز نکرد و دارای زمینه های فکری و فلسفی چند صد ساله ای در تاریخ اروپا می باشد ، اما این سابقه تاریخی چندان نمودی در زندگی آحاد جامعه اروپایی تا انقلاب صنعتی نداشته است و بیشتر در میان اندیشمندان و قشر متفکر جامعه در جریان بوده است . ولی پس از انقلاب صنعتی مظاهر این پدیده به شدت آشکار شده و سرعت ایجاد تغییرات به طور پیوسته ای رو به فزونی نهاد و امروزه ما در نقطه اوج این تحولات و دگرگونی ها قرار داریم و از تبعات آن رنج میبریم. در برابر این هجوم و تحول ساختاری ،‌ با تحلیلی که از پیش ارائه شد طبیعتا افرادی درمقابل این غول دگرگونی و تجدد قد علم کردند و خواهان متوقف کردن و از بین بردن آن شدند.

از مطرح ترین و برجسته ترین این افراد و اندیشمندان ،‌بی شک باید از جان راسکین انگلیسی نام ببریم ،‌ که با سخنرانیها و نقدهای قدرتمند خود باعث ایجاد مباحث فراوانی در شاخه های گوناگون هنر و صنعت گردید . وی منشاء پدیداری جریانهای مختلف فکری و هنری در دهه های بعد از خود گردید ( مانند جنبش هنر و پیشه ) که در ادامه این مقاله به این تاثیرات پرداخته خواهد شد . بررسی افکار و اندیشه های جان راسکین از جنبه دیگری نیز برای ما حائز اهمیت است و آن اینکه وی زمانی اندیشه ها ی خود را مطرح ساخت که جامعه انگلستان در حال گذار از شیوه سنتی زندگی به یک شیوه صنعتی و جدید بود و تغییرات عمده ای در افکار و جهان بینی آنها در حال پدید آمدن بود . وضعیتی که جامعه ما پس از چندین دهه که از ارائه نظریات راسکین می گذرد بدان دچار شده است و به شدت به استفاده از تجارب سایر جوامع که دوران تحول و گذارخود را سپری کرده اند محتاج است ، تا با آسیب کمتری این مسیر را طی کرده و به سرمنزل مقصود برسد . با این مقدمه سعی خواهیم کرد که در این مقاله به بررسی نقادانه آراء و نظریات جان راسکین با استفاده از منابع در دسترس بنمائیم.



ادامه مطلب ...


تعریف ۱ : برنامه ریزی شهری تا کنون با جملات گوناگون تعریف شده ، اما به طور خلاصه می توان گفت برنامه ریزی شهری یعنی ساماندهی کالبدی – فضایی شهر . اینگونه از برنامه ریزی در واقع همان شهرسازی است.

منبع : نوشته شده توسط دکتر رضا فاضلی

تعریف ۲ : ساماندهی کاربری زمین برای تأمین یک محیط کالبدی شایسته زندگی مدنی سالم را گویند، برخی هم آن را تلاشی دانسته اند که انسان برای تدوین اصولی در جهت پدید آوردن یک محیط کالبدی مدنی برای زندگی خود انجام می دهد .

منبع : کتاب سبز شهرداری، جلد اول، مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری

تعریف ۳: هدایت و کنترل سیستمهای شهری – روستایی و منطقه ای که در دو مقیاس محلی و منطقه ای صورت می گیرد.

منبع: جزوه درسی کارشناسی ارشد ، شهرنشینی و برنامه ریزی شهری در ایران

تعریف ۴ : برنامه ریزی شهری را می توان ایجاد محیطی راحت تر ، آسان تر ، دلپذیرتر و لذت بخش تر برای شهرنشینان دانست .

( شیعه ، اسماعیل ؛ کارگاه برنامه ریزی شهری ، انتشارات دانشگاه پیام نور ، چاپ پنجم ، آبان ۱۳۸۷ ، صفحه ۳-۴ )

تعریف ۵ : برنامه ریزی شهری عبارت است از یک فعالیت علمی و منطقی ، در جهت رسیدن به هدف های مورد توجه جامعه .

( شیعه ، اسماعیل ؛ مقدمه ای بر مبانی برنامه ریزی شهری ، انتشارات علم و صنعت ایران ، چاپ چهاردهم ، ۱۳۸۳ ، صفحه ۱۰۱ )

تعریف ۶ : برنامه ریزی شهری ، هدایت وکنترل سیستم های شهری – روستایی و منطقه ای که در دو مقیاس محلی و منطقه ای صورت می گیرد .

تعریف ۷ : برنامه ریزی شهری یعنی ساماندهی کالبدی – فضایی شهر .

تعریف ۸ : برنامه ریزی شهری ، ساماندهی کاربری زمین برای تامین یک محیط کالبدی شایسته زندگی مدنی سالم را گویند ، برخی هم آن را تلاشی دانسته اند که انسان برای تدوین اصولی در جهت پدید آوردن یک محیط کالبدی مدنی برای زندگی خود انجام می دهد

تعریف ۹ : برنامه‌ریزی شهری با توجه به اقتصاد و عملکرد عوامل شهر, نحوه‌ی استفاده از اراضی شهر, محله‌بندی مسکن, ترافیک, فضای سبز و غیره, در رابطه با جمعیت و فونکسیون شهر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

تعریف ۱۰ : برنامه ریزی شهری ، فرایندهای ذهنی و عملی یک سری تصمیم های سنجیده درامور شهری است که با رعایت قیودات خاص خود شیوه و شکل رابطه انسان را با محیط شهری در قالبی بهینه طراحی و طبقه بندی می کند .

( رهنمایی ، محمدتقی ؛ شاه حسینی ، پروانه ، فرایند برنامه ریزی شهری ایران ، انتشارات سمت ، چاپ ششم ، بهار ۱۳۸۹ ، صفحه ۸ )

تعریف ۱۱ : برنامه ریزی شهری را می توان هنر شکل دادن و هدایت و «رشد طبیعی شهر» دانست ، امری که به موجب آن ساختمان ها و محیط های گوناگون ایجاد می شود تا به نیازهای مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و گذران اوقات فراغت و … پاسخ دهد.

( هیراسکار ، جی.کی؛ درآمدی بر مبانی برنامه ریزی شهری ، ترجمه محمد سلیمانی و احمد رضا یکانی فرد ، انتشارات جهاد دانشگاهی تربیت معلم ، چاپ اول ، بهار ۱۳۷۶ ، صفحه ۱۵ )

منبع : شهرسازی آنلاین



           

آرام گرفته در تپه های پوشیده از سبزه و مشرف به اقیانوس آرام در کالیفرنیای جنوبی، "خانه اینتنزا" به عنوان نهمین خانه مشهور مورد مطالعه موردی ساخته شده بین 1945سال های تا 1962 است. خانه که با یک اتاق نشیمن بزرگ و مجلل و از طریق درهای کشویی شیشه ای که از زمین تا سقف کشیده شده اند و به حیاط خلوت متصل می شوند، طبیعت اطراف خود را درون این جعبه ی فلزی مدرن وارد می کند و اجازه می دهد این دو فضا به عنوان یک فضای هماهنگ، همزیستی داشته باشند.



ادامه مطلب ...


پاورپوینت تکنولوژي پيشرفته بتن

تعداد صفحات : 68

لینک دانلود :

دانلود فایل با لینک مستقیم



پاروپوینت اجراي ساختمانهاي بتني برای دانشجویان معماری

تعداد صفحات : 30

لینک دانلود :

دانلود فایل با لینک مستقیم

رمز فایل :

metropolis.loxblog.com



مجموعه استراتژیهای طراحی اقلیم گرا در اقلیم سرد و کوهستانی ، استراتژیهای کارآمد و مفید جهت طرح های معماری

لینک دانلود :

دانلود فایل با لینک مستقیم

پسورد :

metropolis.loxblog.com



صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد

درباره وبلاگ


وبلاگ شخصی احمد نجفی دانشجو رشته معماری و شهرسازی
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کلانشهر ایرانی و آدرس metropolis.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آمار بازدید:

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 28
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 99
بازدید کل : 21040
تعداد مطالب : 41
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

چاپ این صفحه